torsdag 2. september 2010

Kokegrop

Mitt første møte med kokegrop va under steinalderdagan ved Alta museum. Første og andre året på lærerstudiet var vi med på arrangementet, som e tilrettelagt for fjerde klassetrinn, og kor elevan får oppleve "livet" under steinalderen.


Vel tilbake til kokegropa, i sommer prøvde æ ut den urgamle måten å tilberede mat på. Først gjeld d å finne et egna sted, gjerne med litt tykk torv. Æ laga en grop på omtrent 1 meter i diameter og ca 0,5 meter dyp. I gropa la æ en masse runde steina, varme-elementan.




Så va d bare å fyre igang et stort bål for å varme opp steinan i gropa. Æ lot bålet brenne 1,5 time. Når bålet nærme seg utbrent, raka æ vekk glørne før æ la maten nedi. Gode hanska og jernriva anbefales. Æ hadde på forhånd krydra og gjort klar lammelår, godt innpakka i folie, bruk minst 5 lag folie.
 


Så rulle man de varme steinan rundt maten og legg torva på plass. Min erfaring e at lammelår treng omlag 2 timers steketid


Etter de 2 timan va maten ferdig stekt, å æ kan love dokker at d smakte godt. En matopplevelse som absolutt e verdt å prøve både med eleva i skolen og ikke minst privat :-)




Lykke til

2 kommentarer:

  1. Hei Trond Arvid!
    Dette var en meget god instruksjon i å bruke kokegrop. At du ikke bare blogger IKT, men har innslag med oppskrifter/instruksjoner, synes jeg er flott :-)

    SvarSlett
  2. Jeg gikk "Utemiljøet som læringsarena" på Høgskolen for noen år siden, der lærte vi å lage kokegrop. Jeg hadde helt glemt det, men nå skal jeg bruke det på uteskolen vi har med våre søte, små 4-klassinger i år. Det blir gøy!:) Takk for det nyttige innlegget!

    SvarSlett